Jong Keukengeweld

80.000 bezoekers soepel door het boekingsplatform van Jong Keukengeweld loodsen

web applicatie
high load

Challenge accepted.

Je kent het gevoel. Je wil een tafel reserveren bij Jong Keukengeweld en opent zo snel mogelijk een tabblad in de hoop dat je binnenkort in je favoriete restaurant kan dineren. Je wacht… en je wacht… en je wacht….

Door we are is dat scenario nu verleden tijd. Wij ontwikkelden een nieuw reservatieplatform voor Jong Keukengeweld. Eenvoudig vanbuiten, maar ongelofelijk ingewikkeld vanbinnen. Samen met onze partners maakten we in amper zes weken tijd een einde aan alle reservatiefrustraties aan de hand van een robuuste, schaalbare architectuur die synchroon duizenden reservaties in een handomdraai verwerkt.

De uitdaging

een platform bouwen waarbij tienduizenden mensen op hetzelfde moment boeken…

… en er niets mis mag gaan.

In enkele klikken een tafel reserveren klinkt eenvoudig, maar er komt veel bij kijken. Heel veel. Gelukkig gaan wij graag all the way. 

Het nieuwe boekingsplatform moest gebruiksvriendelijk en intuïtief zijn: snel en simpel reserveren in enkele klikken, dat is het doel. Waarom? Je klanten blijven enthousiast door een aangename gebruikerservaring wat jou meer omzet oplevert. Win-win! 

Het doel lijkt misschien eenvoudig, maar de weg ernaartoe allesbehalve. Achter de eenvoud van het boekingsplatform schuilt heel wat complexiteit. Want…

  • Tienduizenden bezoekers willen op hetzelfde moment boeken. Met zo’n groot aantal gelijktijdige boekingen is er een groot risico op slechte performantie. Pro-actief nadenken over eventuele problemen is een must
  • Er moeten real-time updates en synchronisaties naar de reservatiesystemen van meer dan 80 restaurants verstuurd worden om dubbele boekingen te vermijden (en dat vraagt écht continue updates). 
  • Beschikbare tafels moeten voortdurend up-to-date gehouden worden om gebruikers de mogelijkheid te geven om te reserveren. 
  • En dat met een strakke deadline van amper zes weken tijd. Gas geven dus. 

Klinkt onmogelijk, hé? Maar het is ons gelukt.


De oplossing

een platform dat tegen een stootje kan

We smoothly checked off all those previous points. And it doesn't stop there. WAl die vorige items hebben wij vlot afgevinkt. En daar stopt het niet.

Wij gaan altijd dat stapje verder. Het eindresultaat is een platform dat de stormloop van reserveringen niet alleen met gemak aankan, maar ook nog eens gebruiksvriendelijk is voor jou en je klanten. En dat samengevat in enkele key features:

  • De bezoekers worden eerst verwelkomd in de wachtrij, waar ze een explainer video bekijken en live updates krijgen over beschikbare tafels. Geen online overrompelingen of slecht-getimede crashes. Check! 
  • Doordat wij synchroniseren met andere drie andere reservatieplatformen, Zenchef, Formitable en Tablefever, zien alle 80 restaurants van Jong Keukengeweld hun reservaties binnenstromen zoals altijd. Geen complexiteit, wel een volledig gecentraliseerd en eenvoudig te raadplegen overzicht voor de restauranthouders. Check! 
  • Door de integratie met Mollie, een payment provider, worden online betalingen snel en makkelijk voltooid en worden split payments een fluitje van een cent.  
  • Een overzicht van je reservaties? Dat vind je terug in het adminpaneel. Kortom, één plek voor al je reservaties én de mogelijkheid tot first line support wanneer nodig.  Check! 
  • Geen tafel vrij? Geen paniek! Als gebruiker krijg je automatisch een mail wanneer er weer je favoriete tafel uit de wachtrij vrijkomt. Check! 

Lets get technical

Technisch werk om mee uit te pakken

We zeiden het al, maar it really ain’t that simple. Een applicatie bouwen die tienduizenden boekingen vlotjes aankan, vraagt om stevig technisch werk en vakmanschap. Maar gelukkig weet ons team daar alles van.

High load architectuur

Een app die meer dan 30.000 gelijktijdige gebruikers verwelkomt heeft wat tough machinery nodig om te blijven draaien. Samen met onze partner, Level 27, bouwden we een high load infrastructuur die tegen een stootje kan.  

Het bestelplatform voor Jong Keukengeweld draait op drie webservers die achter een load balancer staat. Die verdeelt op zijn beurt alle inkomende aanvragen automatisch over de servers, zodat geen enkele overbelast raakt. Nee, zelfs niet bij de grootste stormloop.

Cachinglaag

Je database is een van de meest kritieke onderdelen van je applicatie. Maar met zoveel gelijktijdige gebruikers raakt je database overbelast, en dan is het game over. Wij zijn daar natuurlijk op voorbereid. 

We maken in eerste instantie gebruik van een relationale database. Deze kan grote hoeveelheden data opslaan en op verschillende manieren opvragen. Maar een database kan niet zo snel antwoorden op de duizenden verzoeken die het platform te verduren krijgt. 

In plaats van bij elke aanvraag de database te belasten, houden we alle gegevens tijdelijk bij in een tussenlaag of cache. Die kan minder data opslaan, maar is op zijn beurt veel sneller dan de database in het genereren van antwoorden op de verzoeken van gebruikers. Zo weten klanten sneller of hun begeerde tafeltje nog vrij is, en blijft de database gespaard.

Hold/lock-systeem

Niets is zo vervelend als een dubbele boeking: zowel voor jou als je klanten. Wij houden van no-nonsense, eerlijkheid en duidelijkheid. 

Door ons hold/lock-systeem wordt, zodra iemand een restaurant, tijdstip en aantal personen heeft geselecteerd, de gepaste tafel even vastgehouden. Niemand anders kan die plek op dat moment reserveren. 

Wordt de reservering niet afgerond? Dan komt het tafeltje automatisch weer vrij. 

Ideaal, toch?

Het proces

ongezien teamwork begin tot einde

Een boekingsplatform van dat formaat bouwen was een codetechnische uitdaging. Achter elke klik schuilt een complexe wirwar van logica en functionaliteit die alles 24/7, onder elke omstandigheid, in goede banen moet kunnen leiden.

En…de deadline stond vast. Kortom, geen ruimte voor slechte communicatie, kleine of grote foutjes. 

Communication is key. Tijdens de ontwikkelingsfase stonden zowel wij als de klant en onze partners goed met elkaar in contact. Door ons wekelijks overleg met duidelijke to do’s werd alles nauwkeurig afgestemd en elke feature precies gebouwd zoals dat nodig was. Door onze live testomgeving zagen we de applicatie al snel tot leven komen en tilden we het stapsgewijs to the next level. 

En dan, zes weken later…D-day. Lang verhaal kort, wij hadden een duidelijke briefing die ervoor zorgde dat alles tot in de puntjes geregeld was voor de grote dag.

Tijdens de lancering zaten alle betrokken partijen samen. Zo konden we op een efficiënte manier voortdurend monitoren en snel ingrijpen bij eventuele problemen. Flexibiliteit, nuchterheid en hypercare zijn voor ons absolute musts bij een succesvolle launch.

En dan, mission completed? Ja en nee. Een succesvolle launch zet zich ook verder na de lancering. Wij bieden ook na de launch de nodige ondersteuning aan aan onze klanten. En we bouwen ondertussen verder aan extra features voor de volgende editie. Denk aan de integratie in de Yeat-app of van last-minute meldingen. Zo kan jij op je twee oren slapen en zorgen wij ervoor dat het platform ook op lange termijn vlot en zonder problemen blijft werken. 

Goesting om samen te werken?

we are heeft heel wat ervaring in het bouwen van software op maat voor bedrijven in verschillende sectoren. Zoek je een ontwikkelpartner die meedenkt en toekomstgericht werkt? Laat van je horen!
Guillaume
Co-founder @ we are

Let’s talk

👋 Want to discuss how we can help grow your business? Book a call with Guillaume to explore how our services can boost your results. With our experience in building digital solutions, Guillaume would love to have an open conversation about your needs and see how we might be able to partner together.
boek een meeting