
Je hebt waarschijnlijk de termen PoC, MVP, en opschalen (scaling) al eens gehoord. Deze termen worden veel gebruikt in de context van het transformeren van een idee naar een (digitale) oplossing. Maar wat zijn precies de verschillen tussen deze drie termen? Ze worden vaak verward, maar er is een groot verschil. Alle drie zijn belangrijke stappen in het ontwikkelingsproces. Dus, laten we ze uitleggen met een simpele analogie.
Stel je voor dat je een nieuw muziekfestival wilt organiseren.
Denk aan een Proof of Concept als de eerste stap waarbij je de haalbaarheid van een idee test zonder grote risico's te nemen. Je wilt bewijzen dat je idee zal werken.
Stel je voor dat je een nieuw festival wilt organiseren. Je PoC zou een kleine muziekoptreden zijn in een lokale bar om te zien of er interesse is in je idee. Je nodigt een paar bands uit om te zien hoeveel mensen komen en of ze het leuk vinden. Je wilt zien of er interesse is in je concept zonder meteen grote risico's te nemen of een hoge toegangsprijs te vragen.

Zodra het concept bewezen is, is de volgende stap het creëren van een Minimum Viable Product. Dit is de eenvoudigste versie van je product die mensen zouden willen gebruiken of waarvoor ze zouden willen betalen.
Teruggaand naar de festival analogie, zou de MVP een eendaags muziekfestival in een park zijn. Je organiseert een eendaags festival met verschillende artiesten. De 2000 bezoekers kochten een ticket om binnen te komen en er zijn basisfaciliteiten zoals toiletten, een bar en een food corner. Je kunt experimenteren en leren hoe je alles coördineert.

Nadat de MVP in de wereld is en je feedback hebt ontvangen, is de volgende stap scaling. Dit is waar je het product verbetert, meer features toevoegt, performance verbetert, en het robuust genoeg maakt om een grotere gebruikersbasis aan te kunnen.
In de scaling fase organiseer je een volledig weekendmuziekfestival. Het festival is operationeel met veel bands, verschillende food- en drankbars en meerdere faciliteiten. Je leert en verbetert elk jaar, gebaseerd op de feedback van je 10.000 bezoekers. Het festival wordt een echt succes.

Als je meteen all-in gaat, kan het misgaan. Je hebt niet gecontroleerd en kon niet aanpassen aan feedback. Misschien is er simpelweg geen interesse in het muziekgenre, of is er al een ander festival. Of misschien is 90% van je doelgroep veganistisch maar heb je alleen een hotdog kraam neergezet. In al deze gevallen heb je significante investeringen gedaan zonder eerst te checken bij eindgebruikers. En dat is iets wat je had kunnen vermijden als je de juiste stappen had gevolgd.

