DRoppr

Vrachtvervoer voor Droppr vlot en optimaal laten verlopen

web applicatie
MVP
slimme algoritmes

Wist je dat veel vrachtvervoer niet volgeladen of zelfs leeg rondrijdt op onze wegen? Dat is verloren ruimte die eigenlijk benut zou kunnen worden door bedrijven en particulieren die last minute goederen moeten versturen maar hier zelf niet de capaciteit voor hebben. Niet efficiënt en absoluut niet goed voor het milieu.

De uitdaging

lege laadruimte volledig benutten

Geïnspireerd om het anders aan te pakken, droomde Droppr, een Belgisch verzendplatform dat focust op een duurzame levering van goederen, van een digitaal platform om (vrije) laadruimtes eenvoudig te delen en onnodig verkeer tegen te gaan

Wij maakten die droom waar en bouwden een gebruiksvriendelijke applicatie met een slim algoritme en verschillende functionaliteiten, perfect op maat van Droppr en de gebruikers. 

Type image caption here (optional)


In comes... we are

who else did you expect?

Voor Droppr ontwikkelden we een digitale oplossing op maat. Lees: een mobile friendly webapplicatie voor verzenders en transporteurs. 

Via de applicatie kunnen bedrijven en particulieren hun pakket eenvoudig aanmelden, waarna de transporteurs met beschikbare ruimte in hun vrachtwagen dit pakket kunnen ophalen en vervoeren. 

Sounds great! Maar hoe zorgen we ervoor dat dit vlot en efficiënt verloopt? 

De oplossing

technische features die écht het verschil maken

Daar komt veel bij kijken. Ongelofelijk veel. Want hoe match je de juiste transporteur met het juiste pakket? En wat gebeurt er als de ophaling niet lukt? 

Een goed werkend algoritme bouwen vraagt enorm veel technische knowhow en is veel ingenieuzer dan je misschien zou denken. Er zijn een tal van aspecten waar je rekening mee moet houden, waaronder: de (vrije) laadruimte van de vrachtwagen, de verschillende routes die de transporteurs rijden en de beschikbare dagen waarop de pakketten opgehaald en verstuurd kunnen worden, just to name a few. Als echte matchmakers bouwden wij een algoritme dat op basis van al die informatie naadloos de juiste transporteur met het juiste pakket matcht zodat de verzending vlekkeloos en efficiënt gebeurt. 

Dan zijn er natuurlijk nog de happy en unhappy flows. Want, de applicatie moet de nodige informatie geven wanneer alles volgens plan verloopt, maar ook wanneer er iets misgaat tijdens het verzendproces. Wat doe je bijvoorbeeld wanneer een ophaling niet lukt, of het afleveradres niet blijkt te bestaan? En wat gebeurt er als het pakketje door de transporteur is afgeleverd? Enorm complex, maar wij bouwden aan de antwoorden. 

In dat laatste scenario moet er bijvoorbeeld een Proof of Delivery (PoD) opgemaakt worden. Niet zo simpel, want de PoD moet voldoen aan een aantal wettelijke vereisten en er moet een handtekening gezet kunnen worden door de ontvanger. Daarnaast moet een audit trail precies kunnen bijhouden waar het pakje zich bevindt en wie welke actie op welk moment uitvoert. Alleen zo kan het systeem volledig sluitend en betrouwbaar blijven in goede en minder goede scenario’s.

En het resultaat mag er zijn!

Door de integratie van het slim matching-algoritme worden de verschillende pakketten aan de transporteurs gekoppeld op basis van tijdstip, formaat en specifieke vereisten, zoals koeling, breekbaarheid of gevaar voor schadelijke stoffen. Maar daar stopt het niet….

  • We integreerden complexe prijsconfiguraties voor zowel de verzenders als de transporteurs die inspelen op een resem van factoren. Denk bijvoorbeeld aan afstandsberekeningen die rekening houden met huidige wegblokkeringen via externe API’s. Zo weet de verzender meteen wat hij moet betalen en weet de chauffeur wat hij zal verdienen.  
  • Betalen? Dat doe je vlot en veilig via de integratie met Stripe. Maar dat is niet alles. Wij bouwden verder aan een invoicing en automated billing flow die elke twee weken alles automatisch factureert en debiteert
  • Time is money. Daarom denken wij aan verschillende manieren om de user experience te optimaliseren en het verzendproces sneller te doen verlopen. Door een vlotte integratie met Google Maps verschijnen adresvoorstellen in een enkele klik op je scherm en worden vaak gebruikte adressen opgeslagen zodat je ze niet telkens moet ingeven. En grote transporteurs? Die kunnen via de applicatie bulk imports aanvragen zodat ook zij tijd besparen.

Een nauwe samenwerking en snelle ontwikkeling

Alles start met een grondige voorstudie. We bepalen de doelgroep van de applicatie, tekenen de gebruiksflow uit, bepalen onze prioriteiten tijdens de ontwikkelings- en bouwfases en leggen een technische architectuur vast. 

Een mission critical applicatie als deze laat geen ruimte voor fouten. Als de applicatie of het systeem niet goed functioneert, ligt de volledige logistieke operatie stil. 

Daarom ging er extra aandacht naar het scherp afstemmen en beantwoorden van de noden en wensen van Droppr. Functionaliteiten werden voortdurend gecheckt en gedubbelcheckt via gebruiktersacceptatietests (UAT) om een vlotte werking te garanderen en vast te stellen dat het product volledig voldoet aan de verwachtingen.

Kort op de bal spelen, that's (who) we are.

Tijdens onze nauwe samenwerking met Droppr tijdens de ontwikkelingsfase, werkten we met feedbackrondes om feedback snel en efficiënt te kunnen verwerken. Ook als er minder feedback onze kant op kwam gebruikten we die tijd om sneller een voorsprong te maken in het ontwikkelingsproces en die strakke deadline met glans te halen. Super, toch? 

En daarna? Het verhaal eindigt voor ons niet bij de lancering. Ook wanneer de applicatie al volop in gebruik is, zorgen wij ervoor dat alles in goede banen wordt geleid en bieden we volledige ondersteuning aan Droppr. 

Voor een applicatie die je verwachtingen overtreft. 

Goesting om samen te werken? 

we are has a lot of experience inwe are heeft heel wat ervaring in het bouwen van software op maat voor bedrijven in verschillende sectoren. Zoek je een ontwikkelpartner die meedenkt en toekomstgericht werkt? Laat van je horen!
Guillaume
Co-founder @ we are

Let’s talk

👋 Want to discuss how we can help grow your business? Book a call with Guillaume to explore how our services can boost your results. With our experience in building digital solutions, Guillaume would love to have an open conversation about your needs and see how we might be able to partner together.
boek een meeting