
Wist je dat veel vrachtvervoer niet volgeladen of zelfs leeg rondrijdt op onze wegen? Dat is verloren ruimte die eigenlijk benut zou kunnen worden door bedrijven en particulieren die last minute goederen moeten versturen maar hier zelf niet de capaciteit voor hebben. Niet efficiënt en absoluut niet goed voor het milieu.
lege laadruimte volledig benutten
Geïnspireerd om het anders aan te pakken, droomde Droppr, een Belgisch verzendplatform dat focust op een duurzame levering van goederen, van een digitaal platform om (vrije) laadruimtes eenvoudig te delen en onnodig verkeer tegen te gaan.
Wij maakten die droom waar en bouwden een gebruiksvriendelijke applicatie met een slim algoritme en verschillende functionaliteiten, perfect op maat van Droppr en de gebruikers.

who else did you expect?
Voor Droppr ontwikkelden we een digitale oplossing op maat. Lees: een mobile friendly webapplicatie voor verzenders en transporteurs.
Via de applicatie kunnen bedrijven en particulieren hun pakket eenvoudig aanmelden, waarna de transporteurs met beschikbare ruimte in hun vrachtwagen dit pakket kunnen ophalen en vervoeren.
Sounds great! Maar hoe zorgen we ervoor dat dit vlot en efficiënt verloopt?
technische features die écht het verschil maken
Daar komt veel bij kijken. Ongelofelijk veel. Want hoe match je de juiste transporteur met het juiste pakket? En wat gebeurt er als de ophaling niet lukt?
Een goed werkend algoritme bouwen vraagt enorm veel technische knowhow en is veel ingenieuzer dan je misschien zou denken. Er zijn een tal van aspecten waar je rekening mee moet houden, waaronder: de (vrije) laadruimte van de vrachtwagen, de verschillende routes die de transporteurs rijden en de beschikbare dagen waarop de pakketten opgehaald en verstuurd kunnen worden, just to name a few. Als echte matchmakers bouwden wij een algoritme dat op basis van al die informatie naadloos de juiste transporteur met het juiste pakket matcht zodat de verzending vlekkeloos en efficiënt gebeurt.

Dan zijn er natuurlijk nog de happy en unhappy flows. Want, de applicatie moet de nodige informatie geven wanneer alles volgens plan verloopt, maar ook wanneer er iets misgaat tijdens het verzendproces. Wat doe je bijvoorbeeld wanneer een ophaling niet lukt, of het afleveradres niet blijkt te bestaan? En wat gebeurt er als het pakketje door de transporteur is afgeleverd? Enorm complex, maar wij bouwden aan de antwoorden.
In dat laatste scenario moet er bijvoorbeeld een Proof of Delivery (PoD) opgemaakt worden. Niet zo simpel, want de PoD moet voldoen aan een aantal wettelijke vereisten en er moet een handtekening gezet kunnen worden door de ontvanger. Daarnaast moet een audit trail precies kunnen bijhouden waar het pakje zich bevindt en wie welke actie op welk moment uitvoert. Alleen zo kan het systeem volledig sluitend en betrouwbaar blijven in goede en minder goede scenario’s.
Door de integratie van het slim matching-algoritme worden de verschillende pakketten aan de transporteurs gekoppeld op basis van tijdstip, formaat en specifieke vereisten, zoals koeling, breekbaarheid of gevaar voor schadelijke stoffen. Maar daar stopt het niet….

Alles start met een grondige voorstudie. We bepalen de doelgroep van de applicatie, tekenen de gebruiksflow uit, bepalen onze prioriteiten tijdens de ontwikkelings- en bouwfases en leggen een technische architectuur vast.
Een mission critical applicatie als deze laat geen ruimte voor fouten. Als de applicatie of het systeem niet goed functioneert, ligt de volledige logistieke operatie stil.
Daarom ging er extra aandacht naar het scherp afstemmen en beantwoorden van de noden en wensen van Droppr. Functionaliteiten werden voortdurend gecheckt en gedubbelcheckt via gebruiktersacceptatietests (UAT) om een vlotte werking te garanderen en vast te stellen dat het product volledig voldoet aan de verwachtingen.

Kort op de bal spelen, that's (who) we are.
Tijdens onze nauwe samenwerking met Droppr tijdens de ontwikkelingsfase, werkten we met feedbackrondes om feedback snel en efficiënt te kunnen verwerken. Ook als er minder feedback onze kant op kwam gebruikten we die tijd om sneller een voorsprong te maken in het ontwikkelingsproces en die strakke deadline met glans te halen. Super, toch?
En daarna? Het verhaal eindigt voor ons niet bij de lancering. Ook wanneer de applicatie al volop in gebruik is, zorgen wij ervoor dat alles in goede banen wordt geleid en bieden we volledige ondersteuning aan Droppr.
Voor een applicatie die je verwachtingen overtreft.
