Permeke Museum
web application
mobile application
co-creation

De gebruikerservaring verbeteren: mobiele en webapplicatie voor zelfgeleide museumtours

Permeke App
kort

Uitdaging
Het Permeke Museum wilde extra informatie over kunstwerken aanbieden op een toegankelijke, duurzame en gebruiksvriendelijke manier. Bij de ontwikkeling van de app moest rekening gehouden worden met hun diverse publiek.

Oplossing
Een toegankelijke en gebruiksvriendelijke app voor zelfgeleide museumtours met extra informatie over de kunstwerken. Daarnaast werd een webapplicatie ontwikkeld voor het Permeke-team om eenvoudig rondleidingen en bronnen toe te voegen en aan te passen.

Aanpak
Tijdens een co-creatietraject gingen we van een ruw idee naar een digitale oplossing die op de meest kostenefficiënte manier beantwoordt aan alle noden van het Permeke Museum.

Resultaat
Meer inclusiviteit, meer duurzaamheid, meer efficiëntie door de eenvoudige aanpasbaarheid van rondleidingen én hogere tevredenheid bij bezoekers.

95%
tevredenheid
8 weken
totale projectduur
85%
minder papierverspilling

Ambitie van de klant

  • Het kunstmuseum is gevestigd in de voormalige woning van de Belgische kunstenaar Constant Permeke. Ze willen hun bezoekers een aangename en toegankelijke ervaring bieden door middel van rondleidingen en technologie.
  • Het Permeke-team wil flexibel zijn in de rondleidingen die ze aanbieden. Bijvoorbeeld: als er een nieuw kunstwerk komt of een werk vervangen wordt, willen ze de informatie snel kunnen aanpassen voor bezoekers.
  • Het Permeke Museum streeft ernaar om afval te verminderen, bijvoorbeeld door geen papieren flyers meer te gebruiken.
Permeke museum
Permeke Museum App

Uitdaging van de klant

  • Omdat het museum zich bevindt in de authentieke woning van de kunstenaar, is de technologische infrastructuur niet optimaal. Een probleem is dat een deel van de kunstcollectie zich buiten bevindt, waar geen internetverbinding is.
  • De informatie die ze aan bezoekers willen aanbieden is divers: gewone tekst, afbeeldingen, maar ook video’s en audiofragmenten.
  • Naast de inhoud is ook het publiek divers, wat betekent dat de app zo toegankelijk mogelijk moet zijn voor iedereen.

“De samenwerking met we are verliep vlot en professioneel. We hielden wekelijks digitale meetings, en onze feedback werd altijd meegenomen. Ze leverden exact wat we voor ogen hadden en afgesproken hadden.”

Inne Gheeraert
Coördinator @ Permeke Museum
Permeke Tour App

Oplossing

  • Een gebruiksvriendelijke app voor bezoekers met verschillende rondleidingen, telkens voorzien van relevante informatie over de kunstwerken.
  • De app blijft optimaal werken, ook op plaatsen met geen of slechte internetverbinding.
  • Toegankelijkheid staat centraal. Bijvoorbeeld: het lettertype is instelbaar in grootte en gebruikers kunnen de app volledig in vier verschillende talen gebruiken.
  • Een webportaal voor de medewerkers van het museum waarin ze eenvoudig elke rondleiding kunnen aanpassen, nieuwe bronnen kunnen toevoegen of rondleidingen verwijderen of aanmaken. Dit portaal is zeer intuïtief ontworpen, zodat het beheerbaar is voor alle medewerkers, ook zonder technische kennis.
95%
tevredenheid
8 weken
totale projectduur
85%
minder papierverspilling

Aanpak

  1. Een workshop werd georganiseerd waarin de moeilijkheden in kaart werden gebracht via een analyse van het proces, en er werden verschillende oplossingen besproken en geïllustreerd.
  2. Er werd veel nadruk gelegd op duidelijke communicatie en toegankelijkheid. Aangezien de klant geen technische achtergrond heeft, vonden we het belangrijk om technologische keuzes en concepten op een begrijpelijke manier uit te leggen.
  3. Het budget voor dit project was eerder beperkt, dus we brainstormden over hoe we maximale waarde kunnen leveren binnen het beschikbare budget.
  4. Door nauwe samenwerking tussen we are en het Permeke Museum en snelle feedbackrondes tijdens de ontwikkelfase kwamen de resultaten snel. De app kon getest worden door het museum en hun netwerk, die vervolgens finale feedback gaven.
  5. In de komende periode ondersteunt we are het Permeke Museum verder bij het onderhoud van de app.

“De mobiele app is zeer gebruiksvriendelijk voor zowel bezoekers als medewerkers van het museum. Via een overzichtelijke beheerpagina kunnen we zelf eenvoudig inhoud toevoegen of aanpassen. Het is een zeer handig hulpmiddel om het museumbezoek toegankelijker te maken voor verschillende doelgroepen. Zeker de investering waard!”

Inne Gheeraert
coördinator @ Permeke Museum

Resultaat

  • Een verrijkte museumervaring voor elke bezoeker. Het museum is dankzij de toegevoegde waarde van de app aantrekkelijker en toegankelijker geworden.
  • Het hele proces van het aanbieden van zelfgeleide tours verloopt veel sneller en duurzamer, aangezien het papiergebruik met 85% is verminderd. Rondleidingen kunnen onbeperkt aangepast worden zonder tussenkomst van een software partner.
  • Een tevredenheidsscore van 95% over de totale museumervaring bij bezoekers.
  • Het volledige project werd afgerond in slechts 8 weken, inclusief testfasen.

Permeke museum

Werk met ons samen

we are heeft ruime ervaring in het bouwen van software op maat voor kleine tot middelgrote bedrijven in verschillende sectoren. Zoek je een ontwikkelpartner die meedenkt en toekomstgericht werkt? Laat van je horen!

work with us

Meer cases

Guillaume
Co-founder @ we are

Let’s talk

👋 Zin om te praten over hoe we je business kunnen boosten? Plan een gesprek met Guillaume en ontdek hoe onze services je resultaten verbeteren. Met jarenlange ervaring in digitale oplossingen praat Guillaume graag open over je uitdagingen en hoe we mogelijk kunnen samenwerken.
boek een meeting